Inställningar och guider för webmail

Ändra språk till svenska

För att ändra det förvalda språket för webmailen till svenska följer du enklast den här guiden. Du kan även välja något av de andra 33 tillgängliga språken.

1. Längst upp till höger i gränssnittets övre sektion, bredvid din e-postadress, finns en ikon för din profil. Klicka på ikonen.

2. Välj sedan Settings, symboliserat av ett kugghjul.

3. Nu ser du alla inställningar i en panel till vänster och den aktiva fliken General, generella inställningar. Öppna språkalternativen genom att klicka på English (UK).

4. Här väljer du svenska som språk genom att klicka på Svenska som står tillsammans med den svenska flaggan. Nu är din webmail inställd på svenska.

Välj systemmappar

För att få rätt mail till rätt mapp, eller skapa egna mappar för att t.ex. sortera viktiga mail följer du denna guide. Guiden förutsätter att du ändrat ditt språk till svenska och kan navigera till inställningar. Se guide ”Ändra språk” för instruktioner hur du gör detta.

1. Gå till Mappar i panelen till vänster. Där ser du en rubrik med texten “Mapplista” samt två knappar.

2. Klicka på knappen “Systemmappar” för att få upp listvyn.

3. Para ihop funktionen med den mapp du vill använda genom att välja mapp i listan till respektive funktion. Standardinställningarna är Skickat: Sent, Utkast: Drafts, Spam: Junk, Papperskorg: Trash och Arkiv: Archive.

4. Vill du skapa fler mappar kan du använda knappen “Skapa mapp”, där du döper och kan placera nya mappar i den ordning du önskar. Dölj mappar genom att trycka på ikonen med ögat och radera dem genom att trycka på papperskorgen.

Lägg till en signatur

För att lägga till en egen signatur i dina utgående mail följer du denna guide. Guiden förutsätter att du ändrat ditt språk till svenska och kan navigera till inställningar. Se guide ”Ändra språk” för instruktioner hur du gör detta.

1. Under inställningar väljer du Konton.

2. Nu ska du se rubriken identiteter och en knapp med etiketten Lägg till identiteter. Tryck på knappen för att få upp dialogrutan där du kan redigera din signatur.

3. I dialogrutan har du en HTML-redigerare som hjälper dig skapa länkar, ändra text och justera innehållet. Kom ihåg att skriva in din e-post och hur du vill att ditt eller företagets namn ska visas i mottagarens inkorg. Avsluta med att trycka på “Lägg till” eller “Uppdatera” om du redigerar en befintlig identitet.

Webmailen har uppdaterats och förenklats. I samband med detta finns guider tillgängliga som hjälper dig navigera och ställa in webmailen. När du använder webmailen för första gången kan det vara behjälpligt att gå igenom de tre vanligaste inställningarna: Språk, Systemmappar och Signatur. Du behöver inte göra några serverinställningar som IMAP, POP3 eller SMTP när du använder webmailen, men med några enkla inställningar får du webmailen att fungera precis som du vill ha den.

Det är nu möjligt att enkelt filtrera inkommande e-postmeddelanden via vår webbmail. Du kan till exempel skapa regler som flyttar mail till en viss mapp baserat på avsändare eller mottagare. Eller ta bort mail som innehåller ett visst ord i ämnesraden.

Det är också möjligt att vidarebefordra mail till en annan e-postadress baserat på de angivna villkoren. Du kan hitta den här funktionen under Inställningar

Connectedcms-mail-support-v2

Webmailen – ett kostnadsfritt alternativ för dig som inte vill installera något e-postprogram. Gå igenom guiderna för Språk och Systemmappar om du använt tidigare versioner av webmailen. Språket är förinställt på engelska.