Sökmotoroptimering (SEO)

SEO 2016, inte bara länkar och text

Sökmotoroptimering syftar framförallt till att förbättra webbplatsers synlighet på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Genom att förändra, förnya och uppdatera en hemsidas innehåll förändras också sökordens relevans.

Det man arbetar med är oftast sökfraser som används flitigt av internetanvändarna, innehåll för att berika sidan med läsvärt innehåll och hjälpa till att förbättra upplevelsen av hemsidan så mycket att man även får en interaktion med sina potentiella kunder. Förhoppningsvis kommer detta även att placera er webbplats högre i sökmotorernas index, vid sökningar som är relevanta för verksamheten.

Relevanta sökord för det innehåll som finns på sidan är A och O. Genom att hjälpa sökmotorerna identifiera ert innehåll med korrekt uppmärkt html, ha läsvärt innehåll och framförallt engagerande innehåll som inte bara är till för att fylla ut, får man en densitet till sina sökord på webbplatsen.

En välarbetad sökmotormarknadsföringsplan (SEM-plan) kommer skapa möjligheter för era potentiella kunder att effektivt nå er då de aktivt söker er eller har ett intresse av era tjänster eller produkter. Detta med marknadsföringsbranschens högsta bevisade Return-of-Investment (ROI). Minst investering, för högst återbäring.

Vi vill veta vad du erbjuder dina kunder, vilka sökord du tycker är viktiga och hur du vill synas. Vi kan aldrig garantera ditt företag en förstaplats på dina sökord, men vi kan med hjälp av optimerat innehåll på din webbplats se till att ditt företag får en ärlig chans att hittas av nya kunder.

Grundläggande SEO

Grundläggande SEO står för Search Engine Optimization, vilket per definition innebär att göra innehåll anpassat och läsbart för både sökmotorer och dess användare. Att utföra SEO är för oss att optimera innehåll så att sökmotorer förstår vad webbsidan vi arbetar med handlar om.

I våra avtal för CMS-Multi ingår för närvarande (2015-11-10) en grundläggande SEO. Den innebär att innehållet märks upp i HTML och anpassas med rubriker, underrubriker, paragrafer och innehåll där det är tillämpligt. Det är alltid kunden som står för innehållet, men vi sköter den tekniska biten för att Google ska förstå vad det handlar om. Detta görs initialt vid publicering av sidan.

Vår rekommendation

Alla företag har oftast en potentiell kundgrupp som gör sökningar via Google efter just en specifik tjänst/produkt/information. Sökmotoroptimering för oss innebär att vi hjälper våra klienter synas med relevant information som är till nytta för dem som söker. Samtidigt får våra klienter en seriös chans att göra fler affärer då deras verksamhet exponeras för potentiella kunder som annars hade hittat någon annan som valt att satsa mer på sitt företags online närvaro. Vi sätter gärna upp en sida (en undersida eller flik på webbplatsen) med ett (1) till tre (3) sökord där det är viktigt att det finns relevant information.

Relevant information

Det som är relevant information är helt enkelt vad kunden som söker efter tjänsten vill veta. Det kan vara:

  • Vad kallas tjänsten för av kunder? – Vardaglig term.
  • Vad kallas tjänsten för av branschfolk? – Facklig term.
  • Vad innebär tjänsten? – Beskrivning.
  • Var erbjuds tjänsten? – Lokal ort/på företaget/hos kund.
  • Varför bör man använda tjänsten? – Fördelar, eventuella nackdelar, USP.
  • Vad kostar tjänsten? – Pris, billigt, exklusivt?
  • Hur går man vidare om är intresserad? – kontaktformulär, mail, telefonnummer.

Googles syn på saken

Då Google är den största sökmotorn i Sverige (med 95% av sökmotormarknaden) gäller det att följa deras riktlinjer. Deras riktlinjer innebär att man presenterar kvalitativt innehåll med hög sökrordsrelevans med sin webbplats. När innehållet är på plats visas webbplatsen i Googles sökresultat baserat på hur relevant och vilket kvalitetsresultat deras algoritm räknar ut att sidan har.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, samt att ”Googles syn på saken” endast är en tolkning av deras riktlinjer. ”Googles algoritm” är enbart med för att det är en term som ofta används, även om det är en teoretisk representation av deras system för hantering av placering i deras sökindex. 95% av sökmotormarknaden är uppmätt av en oberoende statistikbyrå som samlar in data om sökmotoranvändning i Sverige; där gjordes 95% av sökningarna via Google, i Sverige, under perioden december 2013 till december 2014. Här finns Googles officiella webmaster svar för dig som är intresserad av att anlita någon för att sökmotoroptimera din webbplats.

Ange era sökord

Vill ni få hjälp att optimera er webbplats har vi ett bra erbjudande till er. Ange era sökord så får ni kostnadsfri rådgivning.