Annonsera på Google med Adwords

Annonsera på Google med Google Adwords & Connected CMS

Vi skapar skräddarsydda Adwords-kampanjer: Söknätverket, Displaynätverket och Remarketing.

Att synas bland sökträffarna på Google är ingen magi. Däremot kräver Google Adwords en hel del tid och kunskap om sökordsanalys, lokal search, uppsättning av adwords-budget, vad som är en CPC för sökord och till sist hur man tolkar, förbättrar och utvärderar annonsernas effekt. Vår avdelning för marknadsföring och sökmotoroptimering sätter upp era annonser för att ni ska kunna konkurrera med företag i samma bransch. Ibland även branscher som delar sökord, men för olika tjänster eller produkter. Våra sökordsoptimerare på Connected CMS sätter upp annonser och hjälper er välja sökord, skapar en plan för utvärdering av resultat och kontaktar er personligen. Nedan förklarar vi några annonseringsmetoder man kan använda sig av: Sök, Display och remarketing för e-handel (en del av display).

Kunden söker efter er – visa era sökannonser på Söknätverket

En potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst som ni kan erbjuda, på Google. Vi har skapat en annons med tillhörande sökord som då aktiveras när sökorden skrivs in på Google. Personen ser er Google-annons och klickar sig vidare till hemsidan, om den finner annonsen intressant. På så sätt får ni rätt typ av besökare till hemsidan och får betydligt större chans för att göra en deal med en person som annars inte hittat ert företag direkt.

Dessutom betalar ni ingenting per visad annons. Ni betalar endast ett par kronor när personen klickar på annonsen och väljer att gå vidare. Ni bestämmer budget själv, men vi rekommenderar även en start-budget baserat på kostnaden per klick, sökvolym och budgivningsstrategi.

Kunden surfar – visa era annonser med bild genom Displaynätverket

Med Displaynätverket kommunicerar vi ut er annons via text och bild på hemsidor och appar. Att annonsera på Adwords Displaynätverk är steget svårare än Söknätverket men ger utrymme för att skräddarsy budskap genom hemsidor er kund trivs att befinna sig på. Vilka hemsidor man kan välja att synas på begränsas av vilka som deltar i Googles annonsörsprogram. Man kan även rikta in sig till olika målgrupper (ålder, kön, föräldraskap) och visa annonserna baserat på kundens intressen. Ring oss så berättar vi gärna mer hur ni kan rikta er annons till en specifik målgrupp med hjälp av annonsering på Googles Displaynätverk.

Vill ni att vi ska utforma bildannonserna på Google åt er? Det gör vi gärna. Vill ni hellre skicka in färdiga annonser som vi ska hantera inriktning för är det bestämmelserna om filtyp och storlek i tabellen nedan som gäller.

Filtyp
  • .JPEG
  • .JPG
  • .PNG
  • .GIF
Filstorlek
  • Högst 150 kB
Bildstorlek
  • Vertikal rektangel: 240 × 400
  • Leaderboard för mobil: 320 × 50
  • Banner: 468 × 60
  • Leaderboard: 728 × 90
  • Kvadrat: 250 × 250
  • Liten kvadrat: 200 × 200
  • Stor rektangel: 336 × 280
  • Infogad rektangel: 300 × 250
  • Skyskrapa: 120 × 600
  • Bred skyskrapa: 160 × 600
  • Halvsida: 300 × 600
  • Stor leaderboard: 970 × 90
  • Stor mobilbanner: 320 × 100
  • Affischtavla: 970 × 250
  • Stående: 300 × 1 050

Se exempel på bildstorlekar (öppnas i nytt fönster)

Få kunden att återvända till er webshop – Remarketing

Remarketing innebär att det sparas en cookie i webbläsaren hos den person som besökt er webbplats. Cookien läses sedan av på webbplatser som är med i Googles Displaynätverk och aktiverar er remarketing-annons för personen som varit inne på er hemsida tidigare. Främsta fördelen med att använda remarketing på hemsidor med webshop är att det oftast leder till försäljning som annars inte blivit av. Som flitig internetanvändare kanske man hittar den perfekta julklappen och tänker att det där kommer jag ihåg. Minnet är oftast bra, men kort. Så med en remarketing-annons påminner ni era webbplatsbesökare att komma tillbaka och handla. Utnyttja gärna remarketing med en rabattkod i er webshop, som bara syns i er remarketing-annons. Det blir – förutom en ytterligare anledning att handla – också ett enkelt sätt för er att mäta konvertering från klick på annonsen, till försäljning genom remarketing.

Remarketing är kanske den mest kostnadseffektiva metoden för att annonsera på Adwords. Du betalar fortfarande inte en krona per visad annons, utan bara för klick.

Adwords månadsrapport