Vad är Google Adwords (googleannonsering)?

Skapa fler affärer när du annonserar på Google

Att annonsera på Google hjälper hemsidor, webbshopar och bloggar att nå en potentiell kund mitt i beslutsprocessen med riktad marknadsföringsreklam. Det betyder att ditt företag kan nå potentiella kunder som aktivt söker efter dina tjänster eller som visat intresse för dina tjänster.

Om du vill maximera din WordPress-hemsidas försäljning är Google Adwords både en snabb konverteringskälla och en långsiktig investering för framtiden.

Google älskar statistik

Vilka typer av marknadsföring- och reklammetoder har du använt dig av tidigare? Typiska kommersiella medier är bland annat tidningsreklam, radioreklam, buss- och spårvagnsannonsering och tv-reklam – ett samlingsnamn för dessa kanaler kallas för traditionella medier.

Gick du med vinst om du annonserat med dessa kanaler tidigare? Vad resulterade marknadsföringen i? Här är ett kritiskt problem med traditionella medier. Det är väldigt svårt att mäta om annonseringsmetoden givit någon som helst effekt.

Att beräkna statistik på Google Adwords är enkelt då varje klick, visning, sökfras, engagemang och sälj går att mäta. Därför vet du när du annonserar på Google vilken return-of-investment du får utav googleannonseringen. Varför annonsera när man inte kan räkna? Connected CMS är en webbyrån som älskar statistik.

Nedan listar vi upp olika inriktningsmetoder inom Google Adwords.

Direktsälj med söknätverket

När du annonserar på Google med söknätverket möter du tillgång med efterfrågan. Det betyder att procentuellt sätt att en potentiell kund är redo att köpa din produkt eftersom personen söker efter den. Direktförsäljning är ett vanligt förekommande fenomen inom söknätverket.

Dessutom betalar du endast när kunden klickar på din annons. Det betyder att du bara spenderar en liten summa pengar varje gång en potentiell kund är redo för ett köp.

Ökad varumärkeskännedom med displaynätverket

Displaynätverket är ett nätverk som består av miljontals webbplatser, mobilwebbplatser och appar där annonser kan visas. En displayannons kan göras i olika annonsformat, t.ex. en animerad banner eller en video. Grafiska element är ett bra sätt att fånga användares uppmärksamhet på skärmen.

Med en displayannons kan du både välja vad för typ av hemsidor och exakt på vilka hemsidor du vill synas på. Du kan även nischa in dig på väldigt exakta målgrupper. Exempel: Du har en webbshop där du säljer hundhalsband, då kan du välja att din annons ska visas för hundälskare oavsett vilken sida de besöker.

Du kan lägga till hundrelaterade sökord för då kommer din annons matchas och visas på webbsidor som handlar om hundar.
Displaynätverket är ett jättebra och effektivt sätt att öka din varumärkeskännedom. Annonsen visar upp ditt varumärke och dina produkter/tjänster och du betalar bara per klick, inte per visning. Du får alltså gratis reklam och exponering.

Konkurrenskraftiga webbshopar med remarketing

Har du någon gång undrat varför de där snygga skorna du tittade på för två dagar sedan förföljer dig på internet? Svaret är remarketing.

Potentiella kunder som visat intresse för din produkt är statistiskt mer benägna att köpa ifrån din onlineshop om de blir exponerade till ditt varumärke och din produkt. Ditt varumärke blir ett vardagligt inslag i deras vardag.

Här betalar du också bara per klick. När du annonserar på Google med remarketing gör du din webbshop mer attraktiv för merförsäljning.

Välkommen till CMS-bloggen!

På CMS-bloggen publicerar vi innehåll för ökad affärsnytta. Vill du utveckla dina kunskaper i Wordpress eller undrar du du vad sökmotoroptimering är för något? Här får du svar.

Vill du vara med och bestämma vad vi tar upp i CMS-bloggen? Hör gärna av dig till cms-bloggen@connectedcms.se.