Google avslöjar: ”Ökar annonsutrymmet med nästan 50%”

Hänger du med i framtidens marknadsföring?

I tisdags höll Google sitt årliga evenemang för att informera marknadsförare runt om i världen om uppdateringar på världens populäraste onlinemarknadsföringsnätverk, Adwords.

I februari tog Google bort annonsutrymmet på högerspalten där maximalt åtta stycken annonstexter var synliga. Den här effekten gjorde att auktionen på förstasidan, speciellt bland toppositionerna, blivit hårdare. Många har säkert spekulerat i hur Googles nästa drag bland sökresultaten kommer att te sig. Nu har vi fått svar.

Annonstexterna blir nästan 50% större

Det här är den största uppdateringen från annonseringsjätten på länge. Google brukar som vanligt beta-testa sina experiment via användare för att mäta effekten av dem – och denna har givit frukt. Det visar sig att annonsernas CTR (click-through-rate) har ökat med 20%.

Med andra ord kommer meta-elementen att bli längre och viktigare. I dagsläget har onlinemarknadsföraren 25 tecken för titeln och 35 tecken för beskrivningen. Det kommer att bytas ut mot 30 tecken för titeln och 80 tecken för beskrivningen.

Analys

Detta betyder att Google tillåter onlinemarknadsföraren att arbeta mer med copywriting och beskriva annonsens huvudsakliga innehåll i större detalj än tidigare. Det kommer också att sänka målsidans bounce rate eftersom meta-elementen är längre. En lägre bounce rate gör hemsidans användarupplevelse bättre och mer relevant.

Vill du se hela presentationen från Google? Se videon nedan.

Välkommen till CMS-bloggen!

På CMS-bloggen publicerar vi innehåll för ökad affärsnytta. Vill du utveckla dina kunskaper i Wordpress eller undrar du du vad sökmotoroptimering är för något? Här får du svar.

Vill du vara med och bestämma vad vi tar upp i CMS-bloggen? Hör gärna av dig till cms-bloggen@connectedcms.se.