AdWords Guide: 3 enkla steg till att aktivera dina annonser

Nästan där… 3 steg kvar till dina annonser syns!

Denna guide är skriven för alla AdWordsanvändare som lägger in betalningsmetod själv. De AdWordsanvändare som är kund hos oss kan få hjälp hela vägen, men det är viktigt att tänka på att man aldrig bör ge ut känsliga uppgifter till någon obehörig – speciellt när det handlar om kredit- eller bankkortsuppgifter. Vi kommer aldrig att ringa upp från ett skyddat nummer, mobilnummer eller med ett riktnummer utanför städer där vi har kontor (Göteborg, Borås, Borlänge/Falun) och kräva era uppgifter, men de måste läggas in för att få igång annonserna. Som kund kan man ringa och be om hjälp av vår support då det kan vara lite krångligt att lägga in betalningsmetoden. Här i guiden ger vi er de tips och förklaringar som gör att ni får igång era annonser, nu på direkten.

För att börja behöver ni ha följande uppgifter redo…

Dessa uppgifter är ett exempel för det fiktiva bolaget Företag AB. Ni ska ange era egna uppgifter.

  • Momsregistreringsnummer: 555555123401
  • Företagsnamn: Företag AB
  • Firmatecknare: Anders Andersson
  • Adress: Storgatan 1, 456 78 Storstaden
  • E-mail: namn@foretagab.se
  • Telefonnummer: 031-123 45 67

Momsregistreringsnumret är ert organisationsnummer med 01 på slutet, utan bindestreck och mellanrum.

Google AdWords accepterar Visa, MasterCard och American Express kredit- eller bankkort. Detta anges under fliken fakturering samtidigt som era företagsuppgifter.

  • Kortnummer: 0123456789012345
  • Kortinnehavarens namn: Anders Andersson
  • Månad: 12
  • År: 17
  • CVC: 123

OBS, ni kan behöva aktivera ert kort för internationella internetbetalningar på er bank. Betalning sker till Google AdWords i Dublin, Irland efter 30 dagar eller när den förutbestämda kreditgränsen har uppnåtts.

Ett personligt Google-konto används för att logga in på Google AdWords. Efter ni fått mailet med inbjudan kan ni antingen skapa ett nytt konto eller använda ett befintligt. Här återställer ni ert Google-lösenord.

Är ni redo? Nu börjar guiden, steg för steg!

Ett mail med rubriken Invitation to Share an AdWords Account (Inbjudan att dela ett AdWords-konto) ska finnas i er inkorg. Detta mail sorteras väldigt sällan som skräppost, men hittar ni det inte kan det vara bra att kolla skräppost/spam-mappen en extra gång. Följ länken i mailet efter meningen ”Tacka ja till inbjudan genom att besöka…” eller den engelska motsvarigheten ”To accept your invitation, visit…” och logga in eller registrera ett nytt Google-konto.
Observera att endast ett AdWords-konto kan vara kopplat till en och samma e-post. Får ni ett felmeddelande om att det redan finns ett AdWords-konto kopplat till er e-post kan ni testa att logga in igen, eller registrera ett nytt konto..

När vi har blivit meddelade att ni har accepterat inbjudan godkänner vi er åtkomst till kontot. Ni får ett mail med rubriken AdWords Account Access Approved (AdWords kontoåtkomst godkänd) och kan nu logga in på ert AdWordskonto med länken i mailet, eller gå direkt till https://adwords.google.com.
Tänk på att vi endast kan godkänna er åtkomst under våra ordinarie öppettider, så får ni inget bekräftelsemail direkt rekommenderar vi att vänta till nästkommande vardag.

Logga in på AdWords. Använd e-postadressen och lösenordet ni valde tidigare. Ni kommer se en stor röd banderoll med en uppmaning om att lägga in er betalningsmetod genom att klicka på ”Åtgärda det”. Ser ni inte den röda banderollen klickar ni på kugghjulssymbolen längst upp i högra hörnet och väljer ”Fakturering”. Lägg in era uppgifter, läs igenom användarvillkoren och klicka på den stora Slutför-knappen.

Nu är era annonser igång!

Connected CMS är en certifierad partner till Google

Connected CMS tar Adwords till nästa nivå

Connected CMS - Officiell Google PartnerConnected CMS har blivit Google Partner. Det betyder att Google har ett förtroende för Connected CMS i genomförandet av kvalificerade onlinemarknadsföringskampanjer efter deras egna best practice.

Best practice för Connected CMS innefattar bland annat regelbunden uppföljning, analys av data och underhåll av befintliga annonser. Detta för att byråns Adwords-kunder ska få ut så mycket av sin annonsering som möjligt. Dessutom måste byrån vara certifierad i avancerad sök- och displaykampanjer på Google Adwords.

”Vi är väldigt glada över vår certifiering. Att Connected CMS blivit Google Partner differentierar oss som webbyrå” berättar Armando Classon, VD på Connected CMS.

Connected CMS har därför tillgång till Googles samarbetsprogram som innefattar exklusivt utbildningsmaterial och personlig kontakt med Google.

Vill du läsa mer om Google Partners?

Google avslöjar: ”Ökar annonsutrymmet med nästan 50%”

Hänger du med i framtidens marknadsföring?

I tisdags höll Google sitt årliga evenemang för att informera marknadsförare runt om i världen om uppdateringar på världens populäraste onlinemarknadsföringsnätverk, Adwords.

I februari tog Google bort annonsutrymmet på högerspalten där maximalt åtta stycken annonstexter var synliga. Den här effekten gjorde att auktionen på förstasidan, speciellt bland toppositionerna, blivit hårdare. Många har säkert spekulerat i hur Googles nästa drag bland sökresultaten kommer att te sig. Nu har vi fått svar.

Annonstexterna blir nästan 50% större

Det här är den största uppdateringen från annonseringsjätten på länge. Google brukar som vanligt beta-testa sina experiment via användare för att mäta effekten av dem – och denna har givit frukt. Det visar sig att annonsernas CTR (click-through-rate) har ökat med 20%.

Med andra ord kommer meta-elementen att bli längre och viktigare. I dagsläget har onlinemarknadsföraren 25 tecken för titeln och 35 tecken för beskrivningen. Det kommer att bytas ut mot 30 tecken för titeln och 80 tecken för beskrivningen.

Analys

Detta betyder att Google tillåter onlinemarknadsföraren att arbeta mer med copywriting och beskriva annonsens huvudsakliga innehåll i större detalj än tidigare. Det kommer också att sänka målsidans bounce rate eftersom meta-elementen är längre. En lägre bounce rate gör hemsidans användarupplevelse bättre och mer relevant.

Vill du se hela presentationen från Google? Se videon nedan.

Möt ditt Connected CMS: Mattias Lövqvist

”Från hästägare som klipper gräs ekologiskt längs Göta kanal till konferencier som åker runt och recenserar hotell och restauranger i hela Europa”

seoma

I månadens intervju säger vi hej till Mattias Lövqvist som är Head of SEO här på Connected CMS. Mattias är en berest googlefantast som brinner för SEO och kundmöten. Han gillar att delta i diskussioner kring teknik på lunchrasterna men lägger sig platt i Apple vs Microsoft-kriget.

När fick du upp intresset för sökmotoroptimering?
2012 jobbade jag på en byrå som hade kunder som ville synas bättre på nätet, så jag blev den SEO-ansvarige säljaren där. Jag djupdök I Google Webmaster Tools (numera Search Console), gick på seminarier, läste på om sökmotoroptimering och ett oväntat brinnande intresse skapades. Jag höll även i kurser för verksamhetsutvecklare, marknadsföringschefer och adminstrativ personal i hur man profilerar sin verksamhet och utnyttjar resurserna som finns tillgängliga på nätet, t.ex. sökmotorer och företagslistningar som faktiskt används.

Vad är det bästa med SEO?
Det jag gillar med SEO är att man får koppla ihop företags behov att få ut sitt budskap på ett förståeligt sätt med användares behov av information. Användarbeteende på sökmotorer förändras hela tiden, utvecklas, och det gäller då att hänga med. SEO på Connected CMS handlar om att vår avdelning tänker ut och bidrar med relevant innehåll som våra klienters kunder har nytta av, letar efter och har behov för.

Genom en öppen konversation med våra klienter öppnar vi nya vägar och visar att det finns fler perspektiv på en och samma sak. Tillsammans med dem skapar vi innehåll som förtjänar att ranka bra på sökmotorerna och är till nytta för deras kunder. Att vi har information på vår webbplats för att användare enkelt ska kunna hitta oss när de söker efter en webbyrå i Göteborg, Borås eller Borlänge är ett exempel på detta. Det är en win-win att det sedan finns bra information som t.ex. priser, vad som ingår och tips och guider när man väl är kund.

Vad är det roligaste med att arbeta på en webbyrå?
Att träffa alla intressanta kunder. Från hästägare som klipper gräs ekologiskt längs Göta kanal till konferencier som åker runt och recenserar hotell och restauranger i hela Europa. Mångfalden är fantastisk och man får alltid lära sig något nytt, i och med att man hittar lösningar för verksamhetschefer inom princip varenda tänkbar bransch i Sverige och övriga Skandinavien.

Hur är stämningen på jobbet? Känner du av webbyråkänslan?
Ja absolut, vilket är härligt! Det är alltid mycket snack om de senaste tekniska och digitala trenderna. Den klassiska Windows mot Mac diskussionen. Eller i och med den numera mobila standarden: Android vs Apple. Det fungerar alltid att snacka om på lunchen. I slutändan handlar det alltid om tillgängligheten av appar och funktioner som fungerar cross-browser och cross-platform.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
På AdWords och SEO-teamet kan det börja med ett morgonmöte där vi går igenom vad som ska göras under dagen. Därefter går jag igenom mailen, kontaktar kunder och stämmer av de projekt jag arbetar med för tillfället. Jag jobbar med kvalitetsarbete och optimering av aktiva adwordskampanjer, vilket betyder att jag kollar hur deras annonsering på Google går och hur den kan förbättras t.ex. genom att lägga till nya sökord och söktermer, ändra säsongsbetonade annonstexter med mera.

Jag ser också till så att mina kollegor på SEO-avdelningen underhåller de kundkonton de är ansvariga för. De gör ett kanonjobb så jag behöver egentligen inte tjata på dem över huvud taget. Vi har en stark teamkänsla och arbetar även med tekniska supportärenden tillsammans. Jag gillar att mina kollegor alltid kommer med kreativa lösningar för hur SEO-projekt eller Adwordsprojekt kan förbättras.

Vem är personen bakom yrkestiteln?
En kille som har flyttat och rest runt mycket. Jag har bott i Stockholm, pluggat i Umeå, rest runt i Brasilien och lärt mig portugisiska. Nuvarande bostadsort är Falun där jag kör en miljövänlig liten Yaris till kontoret i Borlänge. Jag har en bakgrund inom fotboll och rodd, där jag tagit en del medaljer. Båda sporterna kräver styrka, mentalt och fysiskt, och ett bra samarbete för att lyckas. Det har jag har tagit med mig både privat och i arbetslivet.

Hur tror du webben kommer utvecklas det kommande året?
Webben blir snabbare och snabbare och det krävs en teknisk bakgrund för att kunna optimera allt. Kommunikationen mellan webbutvecklare och designers är viktig, då de tillsammans skapar den ultimata användarvänligheten. Att sidor och innehåll laddas snabbt kommer bli ännu viktigare och mer självklart. Kärnan i användarvänlighet hos oss kommer vara produktioner som tas fram med användaren i fokus samtidigt som systemet är designat för att enkelt kunna utnyttjas fullt ut, utan avancerade tekniska kunskaper.

Apple eller Microsoft?
Båda.

Glad Påsk önskar Connected CMS!

cmsposk

Vi på CMS-bloggen önskar en riktigt Glad Påsk till alla våra läsare! Hoppas att ni får en trevlig helg. Själva så började vi påskfirandet 07.30 i morse på kontoret med en riktigt god påskfrukost med bland annat ägg och sill. Och en hel del godis…

 

connectedcmsposk

Trevlig helg!

Test: Vilken CMS-tjänst passar ditt företag?

kopahemsida-seo-cms

Adwords, SEO, Hemsida eller E-handel?

Att som företag existera på nätet är idag en självklarhet. Vi blir allt mer digitaliserade och vi söker efter information, produkter och tjänster via internet. Det är bekvämt, effektivt och snabbt. Det finns massa olika sätt att synas på webben och Connected CMS tillhandahåller flera olika tjänster som hjälper dig att synas.

Är du inte säker på vilken tjänst som passar bäst för ditt företag? Kanske har du en idé, eller ingen alls? Inga problem, vårt CMS-tjänstquiz hjälper dig på vägen. Gör quizet och få ett förslag på vad vi tror kommer passa ditt företag bäst.

Den stora frågan lyder: Adwords, SEO, Hemsida eller E-handel?

Klicka på bilden för att förstora den.

cms-kopahemsida-adwords-seo

 

Blev det lite klarare? Välkommen att kontakta oss för mer information om våra tjänster.
Om du vill se mer roliga test eller har idéer får du gärna höra av dig till oss på cms-bloggen@connectedcms.se.

CMS lär dig WordPress: Lektion 2 – Mediabiblioteket

wordpress-cms

Alla bilder samlade i din hemsidas Mediabibliotek

När du köper en hemsida av oss så byggs den upp i WordPress. I vår WordPresskola så guidar vi dig igenom administrationsverktyget så att du själv kan gå in och redigera din köpta hemsida. Idag ska vi gå igenom Mediabiblioteket i WordPresspanelen och visa hur du laddar upp en bild till biblioteket, hur du utför redigeringar av bilden med mera. Mediabiblioteket, kallad ”Media” i menyn är där alla hemsidans mediafiler ligger samlade, bilder och videor. Härifrån når du alla dina bilder och får en bra översikt över all media som finns på hemsidan.

 

Ladda upp en bild till Mediabiblioteket

För att ladda upp en bild så klickar du på ”Välj filer” (om inte den här rutan syns så klickar du först på Lägg till bredvid Mediabibliotek.) Då kommer dina lokala dokument upp, välj därifrån vilken bild du vill ladda upp. Du kan ladda upp flera bilder genom att markera dem samtidigt som du håller inne CTRL-knappen (Windows) eller CMD-knappen (Mac). När bilderna är färdiguppladdade så hamnar de i mediabiblioteket.

2lardigwordpress-mediabiblioteket

 

Redigera en bild

För att redigera en bild så klickar du på den, då kommer en ruta upp för vald bild Detaljer för bilaga. Klicka sedan på Redigera bild under bilden.

3laddauppbildiwordpress

 

Rotera och vända en bild

Nu kan du göra redigeringar. Här kan du rotera bilden och även vända den vertikalt eller horisontellt. Det här gör du med hjälp av verktygen som finns ovanför bilden. Om du håller muspekaren över ett verktyg så ser du vad det gör, testa dig fram med rotering och vändningar tills du är nöjd. Det här är ett väldigt bra verktyg eftersom bilder från t.ex. mobilen kan vara fotade stående eller liggande (beroende på hur du hållit mobilen) och då kan det hända att de blir felvridna när de laddas upp i Mediabiblioteket.

Beskära en bild

För att beskära en bild fritt klickar du på den och drar för att skapa din markering. Klicka sedan på beskärningsverktyget, det som är längst till vänster i menyn ovanför bilden, för att utföra beskärningen.
Beskär bildförhållande: Bildförhållanden är relationen mellan bredd och höjd. Du kan bevara bildförhållandet genom att hålla nere shift-tangenten under tiden du ändrar storlek. Du kan även använda fältet för bildförhållande för att specificera ett bildförhållande i beskärningen, t.ex. 1:1 (fyrkant), 4:3, 16:9 osv. När du gjort din markering så kan du finjustera den genom att ange storleken i pixlar. Använd beskärningsverktyget på samma sätt som när du gör en fri beskärning. Klicka sedan på spara.

 

4laddauppbildwordpress

5laddauppbildiwordpress

 

Lägga in en bild på en sida

När du vill lägga till en bild du har laddat upp i mediabiblioteket på en sida så går du in under Sidor och väljer sedan den sidan du vill ha in bilden på. Klicka på Lägg till media ovanför den stora textrutan. Då kommer du till pop-up-sidan Infoga media och där väljer du vilken bild du vill lägga in. För att lägga in fler bilder så håller du nere CTRL-knappen (Windows) eller CMD-knappen (Mac) medan du klickar på önskade bilder. I vänsterspalten så kan du välja vilken storlek du vill att bilden ska infogas i, t.ex. miniatyr eller medium. Klicka sedan på Infoga på sida, nu har bilden lagts till på sidan. Vill du ändra storleken på bilden i textrutan så klickar du helt enkelt på den och drar i kanterna. Tänk på att alltid gå nedåt i storleksändring då att förstora en liten bild gör att den förlorar bildkvalité men en stor går alltid att göra mindre. Så om du är osäker på hur stor du vill att bilden ska vara på sidan rekommenderas att alltid importera den i en stor storlek på Infoga på sida. Men ingen fara om du märker att du infogade en för liten bild, då är det bara att lägga in den på nytt. Eftersom bilden ligger i en textruta så raderar du den på samma sätt som du raderar text, du markerar helt enkelt en punkt efter bilden och klickar bakåt tills den försvinner. Alternativt klickar du på bilden så den blir markerad och bara klickar på bakåt-pilen.

6laddauppbildwordpress

7hemsidawordpress

 

Länka en bild

Om du vill att bilden ska vara en klickbar länk så klickar du på den. Då kommer det upp alternativ för bilden, håll muspekaren över dem för att se vad de gör, t.ex. justering. Men det verktyget vi är intresserade av i detta fall för att göra skapa en länk är länksymbolen (kedjan) i det övre verktygsfältet, klicka på den.

9lankabildwordpress

 

Här fyller du i adressen som bilden ska länkas till. Bocka i Öppna länk i en ny flik om du vill att den ska göra det. Om bilden ska länka till en annan sida så klicka på Eller länka till befintligt innehåll. Då kommer en lista upp med alla sidor som du har på din hemsida och så väljer du sidan du vill ska länkas. Klicka sedan på Uppdatera, nu är bildlänken klar! För att spara ändringarna du gjort på hela sidan så klicka på Uppdatera i högerspalten i panelen.

10bildlank

 

Det här var allt för denna gång i vår WordPressskola. Oavsett om du har köpt en hemsida av oss eller ej så hoppas vi att du nu har fått hjälp i WordPress och fått mer koll på bildhanteringen. Alla våra produktioner skapas i WordPress som är mycket funktionellt och användarvänligt. Är du intresserad av att köpa en hemsida av oss?

Lektion 3 av CMS Lär dig WordPress kommer inom en snar framtid, håll utkik här på CMS-bloggen med jämna mellanrum för att hålla dig uppdaterad inom webbvärlden!

Möt ditt Connected CMS: Linnéa Runhage

”Det är en härlig stämning här, man får snabbt bra kontakt med kollegorna.”

Fotograf: David Brohede

I månadens ”Möt ditt Connected CMS” träffar vi Linnéa Runhage som under 8 veckor utför sin praktik här på Connected CMS. Linnéa studerar till E-business manager på Handelsakademin.

Hallå där Linnéa! När fick du upp intresset för E-handel och webbmarknadsföring?
– Jag har varit intresserad av internet och datorer sedan jag var liten och upptäckte att jag tyckte det var roligt att styla mina profiler på communities med HTML. Med åren blev jag mer intresserad av olika delar inom webben och digitalt skapande och med tiden upptäckte jag E-handelsbranschen. I höstas när jag kom in på min utbildning så kände jag verkligen att jag hittat rätt.

Vad är det som lockar med just E-handel?
– Det är ett roligt och varierande jobb. Jag är vetgirig och nyfiken så vill gärna syssla med många olika arbetsuppgifter. På ett E-handelsföretag ser jag möjligheterna i att få göra det.

Vad tycker du är det bästa med att praktisera här på Connected CMS?
– Jag kom in och kände mig välkomnad med öppna armar direkt. Redan efter första dagen så kände jag mig som en i gänget. Det är en härlig stämning här, man får snabbt bra kontakt med kollegorna. Jag känner mig inte som en praktikant utan som en nyanställd, jag tas på allvar och får utföra samma arbetsuppgifter som de anställda.

Vad har du fått för arbetsuppgifter under praktiken?
– Jag har arbetat med många olika uppgifter vilket är jätteroligt. Jag har skapat Adwordsannonser, sökmotoroptimerat hemsidor, samt arbetat med copywriting, grafisk design, kodning och design av hemsidor. Dessutom har jag byggt upp e-handelssidor och haft kundkontakt.

Vad vill du arbeta som när du är klar med din utbildning?
– Jag vill gärna arbeta som E-business/commerce manager. Digital marknadsföring överlag är roligt och intressant, det är ju verkligen något som går att få in i yrket som E-business manager med.

Beskriv dig själv med fyra ord.
– Humoristisk, lättlärd, färgstark, vetgirig.

Utanför E-handelsstudierna och yrkesintresset för digital marknadsföring älskar Linnéa träning i alla dess former. Hon har hållit på med bland annat ridning och cheerleading på elitnivå. Den senaste upptäckten är wrestling.

– Hittar jag en sport/träningsform jag tycker om så satsar jag till 110% på den! Hade dygnet haft fler timmar så hade jag gärna hållit på med 15 olika sporter. Just nu är det wrestling som gäller, det är en fantastisk form av scenkonst! Det är så långt ifrån de sporter jag har testat på tidigare så det är verkligen en utmaning.

Och så undrar vi givetvis, Apple eller Microsoft?
Apple.

Hur fungerar Google-sök annonserna?

annonserapagoogle

Första, andra, tredje…SÅLD!
– Inblick i AdWords annonsrank & annonsauktion

Denna vecka ska vi förklara hur annonserna som visas på Googles söknätverk fungerar och vad som påverkar annonsens placering på söksidan, d.v.s. annonsranken (Adrank). I tidigare inlägg förklarade vi vad AdWords är och hur annonseringsplattformen från Google kan användas. Vi börjar med att gå igenom konceptet på söknätverket.

Annonsvisning på söknätverket

Varje gång en AdWords-annons visas genomgår den en annonsauktion, en process som avgör vilka annonser som ska visas och i vilken ordning. Det är inte alltid den högstbjudande annonsören som vinner auktionen och placeras först, utan det finns fler faktorer i AdWords budgivningsystem som gör det lite intressantare.

Annonsauktionen

1. Sökningen

En person söker efter ”pizza hemkörning”.

2. Antalet annonser begränsas

AdWords-systemet hittar alla annonser vars sökord matchar sökningen ”pizza hemkörning” tillräckligt bra.

3. Antalet annonser begränsas ytterligare

Systemet ignorerar alla matchande annonser som inte är kvalificerade att visas, t.ex. annonser som är inriktade på ett annat land eller som inte är godkända.

4. Annonserna ordnas

De återstående annonserna visas i en ordning på sidan som bygger på en formel Google kallar annonsrankningen. Det är en kombination av budbeloppet, annonsernas och målsidans kvalitet samt den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat. Tänk på att annonserna måste komma upp i ett visst minsta annonsrankningsvärde om de ska kunna visas, så det är möjligt att inga annonser alls visas.

googleannonsering

5. Annonserna visas!

Personen som sökt på google.se eller andra webbplatser i söknätverket ser relevanta annonser och fortsätter.

6. Auktionsprocessen upprepas

Varje gång någon är sugen på pizza och söker börjar hela auktionsprocessen om igen. Resultaten kan bli olika varje gång, beroende på hur konkurrensen ser ut just då och om den dagliga budgeten är förbrukad eller ej.

Varför detta är viktigt

Det viktigaste att komma ihåg är att auktionsprocessen använder kvalitet, bud och den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat för att avgöra annonsens position. Även om dina konkurrenter bjuder över dig, kan du ändå hamna i en högre position – till ett lägre pris – om du har annonser, målsidor och tillägg med hög kvalitet.

Minns även att auktionsprocessen upprepas för varje sökning på Google. Resultatet kan bli olika varje gång beroende på konkurrensen i det ögonblicket och vilken annons som du använder. Så oroa dig inte om din position på sidan skiftar – det är normalt att den varierar varje gång.

annonserapagoogle3

Så här ser du det

I steg 4 ovan ordnas annonserna på den sidan (det är din genomsnittliga annonsposition) med en formel som kallas annonsrankning. De viktigaste komponenterna i annonsrankningen är dina bud, dina annonsers och din webbplats kvalitet, samt den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat. Om du vill förbättra positionen måste du övertrumfa konkurrenterna genom kvalitet och/eller budbelopp.

Anledningar till att du kanske inte ser din annons

Letar du överallt efter din annons men kan ändå inte hitta den? Börja med att söka efter textannonsen med hjälp av verktyget för diagnostisering och förhandsgranskning av annonser. Då kan du kontrollera att annonsen är aktiv utan att samla på dig visningar (som sänker klickfrekvensen – vilket inte är bra). När du annonserar med oss ställer vi alltid in så specifika platser som möjligt, så det är möjligt att en sökning från Göteborg inte visar din annons som är inställd att bara visas i Mölndal eller i Särö med 5 km radie. Om du inte redan annonserar på Google med oss kan ni läsa mer om vilken annonseringsmodell som passar er bäst – eller rådgöra direkt med vår tekniska support.

 

Teknisk support – Vad behöver du hjälp med?

Flat design modern vector illustration concept for customer and technical support

Att köpa en hemsida från Connected CMS betyder service hela vägen.

När din hemsida som du köpt av oss är färdigproducerad så sköter vi givetvis om den så länge du är kund hos oss. Supporttjänsten som du får när du köper en hemsida kallar vi Teknisk support. Supporten gäller såklart för alla våra tjänster, så om du inte har köpt en hemsida utan har t.ex. en Adwords-tjänst eller Connected SMS-tjänst så får du support i dem. Vi vill ha nöjda kunder och strävar alltid efter att ge dig så bra service som möjligt, vi nås på antingen telefon eller mail. Vad exakt gör vi som sitter på teknisk support då? Massor! Allt från domänregistreringar till grafisk formgivning. Ett varierande arbete med andra ord. Idag bjuder vi på en inblick i vad vi på supportavdelningen tar oss an under en vanlig typisk arbetsdag:

 

Uppdateringar av hemsidor och e-handlar
Det här är vårt mest förekommande supportärende. Vi håller helt enkelt era webbsidor uppdaterade med texter, bilder, innehåll. Vi gör mindre layoutkorrigeringar, kanske vill du ha lite julstämning på din webbplats under december? Det fixar vi! Behöver ni hjälp att skapa nya undersidor, bildspel eller liknande så gör vi även det.kopahemsida3

Guidning i WordPress
Våra hemsidor byggs i WordPress med egna tillägg, ett användarvänligt och bra system, så kallat CMS (Content Management System), för väl nybörjaren som den mer avancerade användaren. Känner du att du själv vill kunna gå in och ändra saker? Vi guidar dagligen kunder som ringer in och undrar hur de lägger till bilder, ändrar texter med mera, välkommen att lyfta luren du med! Om du vill läsa själv och lära dig själv mer om WordPress administrationspanel så kolla in vår bloggserie ”CMS lär dig WordPress”. Det är vår WordPresskola där vi lär dig grunderna i WordPress olika funktioner, vi uppdaterar kontinuerligt med nya lektioner.

Rådgivning och guidning i Adwords
Våra Googleexperter på teknisk support hjälper dig med alla dina Adwordsfrågor. Vi guidar dig i Adwordspanelen om du själv vill gå in och kolla hur din annons har gått. Eller vill du bara ha muntlig information om hur det går så tittar vi och meddelar dig. En tid efter att din Adwordsannons har legat ute så kan vi se tydlig statistik över hur det har gått och då kommer vi med rekommendationer hur din annons kan bli ännu bättre. T.ex. om vi märker att några sökord bör omformuleras för att få bättre räckvidd eller om vi hittat fler nya sökord som vi tror kommer vara lönsamma för din annons. Och självklart om du själv har sökord du vill lägga till och andra synpunkter angående din annons så hjälper vi dig.

Rådgivning och guidning i Sociala medierkopahemsida4
Att som företag finnas på sociala medier idag är en självklarhet. Sociala medier är en stark plattform för att skapa varumärkeskännedom, bibehålla kundlojalitet och ha en tvåvägskommunikation med sina kunder. Facebook är idag det största sociala mediet där den bredaste målgruppen finns så att ha en Facebooksida är något vi starkt rekommenderar. Vi hjälper dig att skapa en Facebooksida för ditt företag och guidar dig hur du blir administratör för sidan, hur du gör uppdateringar med mera. Vi kan också lägga till en så kallad Facebookwidget på din webbplats, då kommer alla uppdateringar du gör på Facebook att synas där med. Som ett smart nyhetsflöde att ha till exempel under en sida kallad ”aktuellt” eller ”senaste nytt”. Widgeten visar din Facebooksida så detta kan även uppmuntra dina kunder och potentiella kunder att gå in och ”gilla” ditt företag på Facebook.

Grafisk formgivning
En bild säger mer än tusen ord. Vill du ha t.ex. en banner, ett kampanjerbjudande eller reaskyltning på din webbplats? Eller en ny header till din Facebooksida? Efter dina önskemål skapar vi grafiska element som sticker ut och fångar dina besökares uppmärksamhet.

Skapa mailboxar
Att köpa en hemsida hos oss innebär att du även får mailboxar kopplat till ditt domännamn, t.ex. info@varbergbygg.se, camilla@varbergbygg.se etc. Dessa skapar vi till dig i vårt e-posthanteringssystem.

Installation av e-postmail3
När du köpt en hemsida hos oss så kan du logga in med dina tillhörande mailboxar på vår webbmail. Vill du enkelt kunna nå din inkorg och få notifikationer när du får nya e-postmeddelanden så rekommenderar vi även att använda en mailklient, ett mailprogram som du har i datorn. Vi rekommenderar klienten Thunderbird som är lätt och användarvänlig, det finns gratis att ladda ner. Om du vill ha hjälp med installationen och e-postinställningarna som ska göras så guidar vi dig gärna via telefon eller teamviewer. Vi har även guider i e-postinstallation på vår supportsida.

Domänregistrering
Har du köpt en hemsida hos oss så hjälper vi dig med att registrera önskade domännamn (adress till din hemsida) och ser till så att domänen/domänerna pekar (”går till”) till din sida.


Detta och mycket mer hjälper vi dig som är kund hos oss dagligen med. Vi på teknisk support är med dig hela vägen från dag ett och vi finns här för att tillfredsställa er!
Kontakta Teknisk support

 

Välkommen till CMS-bloggen!

På CMS-bloggen publicerar vi innehåll för ökad affärsnytta. Vill du utveckla dina kunskaper i Wordpress eller undrar du du vad sökmotoroptimering är för något? Här får du svar.

Vill du vara med och bestämma vad vi tar upp i CMS-bloggen? Hör gärna av dig till cms-bloggen@connectedcms.se.