Hur fungerar Google-sök annonserna?

annonserapagoogle

Första, andra, tredje…SÅLD!
– Inblick i AdWords annonsrank & annonsauktion

Denna vecka ska vi förklara hur annonserna som visas på Googles söknätverk fungerar och vad som påverkar annonsens placering på söksidan, d.v.s. annonsranken (Adrank). I tidigare inlägg förklarade vi vad AdWords är och hur annonseringsplattformen från Google kan användas. Vi börjar med att gå igenom konceptet på söknätverket.

Annonsvisning på söknätverket

Varje gång en AdWords-annons visas genomgår den en annonsauktion, en process som avgör vilka annonser som ska visas och i vilken ordning. Det är inte alltid den högstbjudande annonsören som vinner auktionen och placeras först, utan det finns fler faktorer i AdWords budgivningsystem som gör det lite intressantare.

Annonsauktionen

1. Sökningen

En person söker efter ”pizza hemkörning”.

2. Antalet annonser begränsas

AdWords-systemet hittar alla annonser vars sökord matchar sökningen ”pizza hemkörning” tillräckligt bra.

3. Antalet annonser begränsas ytterligare

Systemet ignorerar alla matchande annonser som inte är kvalificerade att visas, t.ex. annonser som är inriktade på ett annat land eller som inte är godkända.

4. Annonserna ordnas

De återstående annonserna visas i en ordning på sidan som bygger på en formel Google kallar annonsrankningen. Det är en kombination av budbeloppet, annonsernas och målsidans kvalitet samt den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat. Tänk på att annonserna måste komma upp i ett visst minsta annonsrankningsvärde om de ska kunna visas, så det är möjligt att inga annonser alls visas.

googleannonsering

5. Annonserna visas!

Personen som sökt på google.se eller andra webbplatser i söknätverket ser relevanta annonser och fortsätter.

6. Auktionsprocessen upprepas

Varje gång någon är sugen på pizza och söker börjar hela auktionsprocessen om igen. Resultaten kan bli olika varje gång, beroende på hur konkurrensen ser ut just då och om den dagliga budgeten är förbrukad eller ej.

Varför detta är viktigt

Det viktigaste att komma ihåg är att auktionsprocessen använder kvalitet, bud och den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat för att avgöra annonsens position. Även om dina konkurrenter bjuder över dig, kan du ändå hamna i en högre position – till ett lägre pris – om du har annonser, målsidor och tillägg med hög kvalitet.

Minns även att auktionsprocessen upprepas för varje sökning på Google. Resultatet kan bli olika varje gång beroende på konkurrensen i det ögonblicket och vilken annons som du använder. Så oroa dig inte om din position på sidan skiftar – det är normalt att den varierar varje gång.

annonserapagoogle3

Så här ser du det

I steg 4 ovan ordnas annonserna på den sidan (det är din genomsnittliga annonsposition) med en formel som kallas annonsrankning. De viktigaste komponenterna i annonsrankningen är dina bud, dina annonsers och din webbplats kvalitet, samt den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat. Om du vill förbättra positionen måste du övertrumfa konkurrenterna genom kvalitet och/eller budbelopp.

Anledningar till att du kanske inte ser din annons

Letar du överallt efter din annons men kan ändå inte hitta den? Börja med att söka efter textannonsen med hjälp av verktyget för diagnostisering och förhandsgranskning av annonser. Då kan du kontrollera att annonsen är aktiv utan att samla på dig visningar (som sänker klickfrekvensen – vilket inte är bra). När du annonserar med oss ställer vi alltid in så specifika platser som möjligt, så det är möjligt att en sökning från Göteborg inte visar din annons som är inställd att bara visas i Mölndal eller i Särö med 5 km radie. Om du inte redan annonserar på Google med oss kan ni läsa mer om vilken annonseringsmodell som passar er bäst – eller rådgöra direkt med vår tekniska support.

 

Välkommen till CMS-bloggen!

På CMS-bloggen publicerar vi innehåll för ökad affärsnytta. Vill du utveckla dina kunskaper i Wordpress eller undrar du du vad sökmotoroptimering är för något? Här får du svar.

Vill du vara med och bestämma vad vi tar upp i CMS-bloggen? Hör gärna av dig till cms-bloggen@connectedcms.se.